Masa Depan Politik UMNO

2 05 2010

By Shazwan Mustafa Kamal

diterjemahkan oleh  : Penulis Blog Zamankini

Meskipun Barisan Nasional muncul juara pada Pilihanraya kecil ahad lepas, ahli pemimpin UMNO dan penganalisis politik masih percaya bahawa parti nasionalis melayu itu perlu melakukan perubahan besar bagi kekal relevan kepada golongan generasi muda.

Hulu Selangor membuktikan majoriti pengundi (51.8% BN and 48.2% PR) memilih BN diperingkat Parlimen,namun pengundi muda yang bekerja diluar kawasan masih berpihak kepada PR. Calon BN P. Kalamanathan bagaimanapun muncul juara ahad lepas dengan majoriti 1725 undi dengan kempen agresif BN bernilai puluhan juta ringgit.

‘UMNO masih bermain isu kaum. Ini sangat jelas. Kalau Cina rujuk MCA,Kalau india serah pada MIC,pemikiran kita (BN) masih perkauman.Manakala PR pula cover semua,merentasi jalur perkauman’ kata anggota majlis tertinggi UMNO, Dato Seri Mustafa Mohamed kepada Malaysian Insider.

Ahli Parlimen Jeli (BN),Dato Seri Mustapa Mohamed

Pemimpin UMNO ini menyifatkan UMNO buat masa ini masih tidak menentu kerana masih bermain dengan isu kaum disaat pengundi telah mula bergerak merentasi sempadan politik perkauman.

‘ Saat ini, sekiranya UMNO terus mengekalkan kaedah sedia ada,ia tidak akan mampu menjadi parti masa depan’ katanya yang juga seorang Menteri.

Beliau turut menambah, apa yang berlaku di Hulu Selangor adalah cerminan kepada pola undi seluruh negara,dimana mereka yang tinggal di ‘kawasan pedalaman,terpencil’ akan mengundi BN manakala mereka yang ada ‘pendidikan lebih baik dan inginkan lebih kebebasan’ akan mengundi PR.

Walau bagaimanapun,Mustafa enggan mengulas sama ada masihkah ada masa yang cukup untuk UMNO menukar mindset sebelum tibanya Pilihanraya umum yang disebut sebut akan diadakan tahun hadapan.

‘Saya tidak berapa pasti’ Katanya

Kamalanathan pada ahad lepas menewaskan calon PKR Dato Zaid Ibrahim pada pilihanraya kali ke-10 semenjak 2008. Dato Seri Najib secara peribadi telah mengetuai kempen dan telah berjanji untuk memberi pampasan kepada penduduk Felda dan juga menjanjikan RM3 Juta pada sekolah rendah Cina.

Seorang lagi ahli Parlimen UMNO,Datuk Nur JAzlan Mohamed mendakwa pemimpin utama parti mengalami sindrom ‘mind block’ menyebabkan ia masih terikat dengan kaedah lama dalam melakukan sesuatu perkara.Nur jazlan yang gagal merebut jawatan no 2 parti pada tahun 2007  berkata BN mungkin hilang sekali kerusi Hulu Selangor pada PRK tempohari sekiranya najib tidak turun melawat kawasan seluas negeri melaka itu.

‘Bahagian Utara Selangor kebiasaannya adalah kubu kuat UMNO. Memandangkan UMNO sudah bertapak lama disitu,kempen kempen pembangkang dilihat sangat efektif.

‘Meskipun UMNO memiliki jentera yang besar,namun ia tidak begitu berjaya. Mereka lemah. Kita mungkin tewas jika PM tak turun tempohari’ Katanya kepada Malaysian Insider.

Ketua Bahagian UMNO Pulai itu merasakan bahawa generasi baru tidak akan lagi mengundi BN sebagaimana ibubapa mereka pernah berbuat dimasa lampau,tetapi mereka akan mengundi PR kerana mereka rasa tidak lagi ada kaitan dengan cara UMNO yang usang.

‘Saya pasti Hulu Selangor boleh jatuh ke PR semula.Dalam masa 2 tahun,UMNO patut buat sesuatu di situ, namun ia tidakpun kelihatan’.

‘Pengundi boleh undi Zaid meskipun dia ada mengaku pernah ada isu. Meskipun kita sudah main isu moral calon,guna PERKASA tapi kita hanya mampu tarik 67% sahaja undi melayu’katanya.Nur Jazlan menyatakan salah satu cara untuk dibuat sekiranya UMNO betul betul serius dalam perubahannya ialah dengan membawa masuk calon baru yang tidak tercemar.

‘salah satu penyelesaisannya ialah dengan calon baru yang bersih.Sekiranya UMNO tak lantik orang baru,macam mana kita nak mintak orang percaya kat UMNO lagi?sedangkan PMpun ada isu’ tambahnya.

Kata kata beliau muncul ketika 192 bahagian UMNO seluruh  negara bersiap sedia untuk ‘retreat’ hujung minggu ini untuk membentangkan indeks prestasi utama mereka (KPI) dan memberi laporan bagaimana untuk menguatkan parti sebelum tibanya pilihanraya umum.

Penganalisis politik James Chin percaya generasi muda menyebelahi PR kerana mereka (pengundi) kurang terikat,sesetengahnya belum berkahwin dan tidak ada kekangan ekonomi. ‘ orang muda tidak ada apa untuk dirisaukan,mereka lebih idealistik dan terpengaruh dengan idea barat yang lebih liberal’.

‘Rasa untuk mengundi BN hanya datang selepas mereka berkahwin dan bila ada sumber harta,keluarga. Bila ada kekangan ekonomi,mereka tidak mahu mengambil risiko dengan mengundi PR.Mereka akan cenderung untuk undi kerajaan yang merak kenali,meskipun kerajaan tidak sempurna’ kata Chin,pensyarah Universiti Monash cawangan kampus sunway.

Ahli akademik ini mendakwa Najib mungkin akan mengadakan pilihanraya umum seawal awalnya tahun ini bagi mengelakkan pendaftaran 4 juta lagi pengundi baru yang dijangka bakal menyebelahi PR.

‘BN ada cara untuk elakkan pendaftaran 4 juta pengundi ini. 60% daripadanya adalah pengundi muda dan jika mereka diberi peluang mengundi,mereka akan undi PR’.

PR kini menjadi pilihan generasi muda.

‘Jika PR berjaya mendaftarkan pengundi pengundi baru ini sebelum pilihanraya umum,PR akan mendapat lebih banyak manfaat berbanding BN’.Ramalan saya ialah PM akan buat pilihanraya tahun ini,jadi pengundi baru takkan sempat mendaftar’tambah Chin.

Pada masa yang sama, pengarah merdeka center Ibrahim Suffian menyatakan bahawa memandangkan kemenangan BN di Hulu Selangor adalah tipis, PR mestilah cuba memecahkan jurang antara mereka dan pengundi melayu di felda felda.

‘BN perlu terus meyakinkan pengundi muda. BN tidak boleh rasa selamat di Hulu Selangor. Pada masa yang sama, meskipun PR mendapat sokongan pengundi muda,mereka perlu mencari sebab kenapa mereka masih kurang berjaya di kawasan pengundi Melayu,’ kata Ibrahim.

Ahli Parlimen Kuala Selangor (PAS),Dr Zulkifli Ahmad

Namun, ahli jawatankuasa PAS pusat, Dr Zulkifli Ahmad tetap yakin bahawa peluang PR pada Pilihanraya umum akan datang tetap kukuh.

‘Keputusan pilihanraya ahad lepas adalah satu tamparan buat PR kerana tidak betul betul dekat di kawasan itu.Walau bagaimanapun, BN sebenarnya sedang mengira hari hari akhir mereka kerana PR adalah parti masa depan. BN sudah mula nampak penghujung hari mereka’kata Dr Zul kepada Malaysian Insider.

Advertisements




PKR Kena Muhasabah Diri

22 04 2010

Tahun ni boleh kata Tahun Melompat se-Malaysia. Apa tidaknya, hari demi hari ada saja yang buat sidang media untuk keluar parti.Parti yang suffer paling teruk dari isu lompat parti ni adalah Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Setakat ni, dah 3 Ahli parlimen isytihar keluar parti dan seorang dipecat. (Bayan Baru,Nibong Tebal,Bagan Serai,Kulim Bandar Baharu). Manakala 6 Ahli Dewan Undangan Negeri; 2 di kedah,3 di Perak dan 1 di Selangor (Lunas,Bakar Arang,Changkat Jering,Behrang,Jelapang,Pelabuhan Kelang)

Mereka keluar parti disaat Pakatan Rakyat semakin kukuh di Malaysia. Yang paling sengal ialah di Perak. Kerana sikap durjana mereka,Kerajaan Pakatan Perak tumbang ke tangan Barisan Nasional. Negeri jadi kalut kerana perangai ketiga tiga Adun ini.

Sepanjang minggu ini saja,macam macam lagi dah isytihar keluar PKR. Bendari la,ketua AMK la,EXCO AMK la,Ketua Wanita la dan macam macam lagi. Ada yang keluar sebab nak jadi bebas. Ada yang keluar untuk jadi bebas mesra BN kononnya macam lagu ‘teman tapi mesra’. Ada juga keluar parti terus apply borang UMNO.

Disebabkan ramainya yang melompat (ada yang bukan ahli pun,tapi isytihar lompat juga) , rakyat jadi lali alias tak heran dah dengan mereka ni semua. siapa tak tahu PKR ni. Semua orang tahu pengalaman PKR ni dalam meniti usia mudanya.

Timbalan Presiden pernah keluar (Chandra Muzhaffar), Ketua AMK (Ezam) pun keluar,dan macam macam lagi yang keluar.Begitu sekali pahit yang perlu ditelan PKR untuk menjadi sebuah parti yang matang. Terdapat beberapa sudut pandangan di sini.

Pertama PKR ditubuhkan atas dasar protes. PKR diasaskan sebab orang benci UMNO dan benci BN. Mereka nak bawak agenda reformasi bagi menjahanamkan BN seterusnya membawa perubahan di malaysia.Jadi yang jadi ahli PKR ni ramainya adalah ahli UMNO dan ahli parti BN lain yang protes. Jadi kalau kita perhati, orang dalam PKR ni bila dia rasa tak puas hati, dia akan keluar parti dan masuk semula ke parti asal dia.

Kedua, PKR ini semakin kuat dan mendapat sokongan sangat kuat dari rakyat. PKR bangkit bergaya masa PRU ke-12 aritu meskipun semasa beberapa hari sebelum membuang undi, Anwar Ibrahim di maki sebanyak banyaknya dalam surat khabar. Ingatkan rakyat termakan cara tu,rupanya BN lagi kalah teruk buat gitu.Justeru kekuatan PKR sangat digeruni dan menjadi ancaman bagi BN.Biasanya,yang paling kerap dihentam oleh BN itulah yang sebenarnya paling mengancam BN.

Sejak tamatnya pilihanraya umum ke-12 hinggalah kehari ini, BN tak pernah jemu memaki,mengutuk,memfitnah,membidas,menghasut,memprovok,mengganyang, menawarkan wang ganjaran dan lain lain. Jadi tak hairanlah ada yang tertekan,tak tahan dan sebagainya. So apa lagi keluar partilah jawabnya. BN dilihat akan  mudah approach orang yang kecewa dan terasa hati dengan PKR. orang orang beginilah biasanya akan menjadi sasaran untuk dipujuk keluar parti.

Ketiga PKR ini parti muda. Baru remaja bermumur 12 tahun (darjah 6). So PKR tak matang lagi.Pemimpinnya masih tidak matang mungkin. Dato Seri Anwar mana mampu nak kemudi PKR sorang sorang. Jadi susahlah nak kawal ahli ahli yang kurang matang ni. Maka sebab susah nak kawal dan sukar memantau,terlepaslah keluar beberapa pemimpin yang kecewa.

Seterusnya yang kelima, PKR ini tegas sangat dengan prinsip dia. Tak boleh rasuah,tak boleh kronism,tak boleh guna duit rakyat dan macam macam lagi. Ahli ahli partinya maybe ramai yang berkorban diperingkat awal parti.Ramai mungkin yang guna duit sendiri untuk gerakkan parti.Bila PKR menguasai negeri,maka orang orang ini masih begitu. Takkan nak guna duit sendiri lagi. So mereka expect untuk lebih mudah la dapat peruntukan. Thus if tak dapat,mereka akan rasa mereka tak dihargai walaupun PKR dah menang negeri. So adalah yang geram dan merajuk bawak diri.

Last sekali,mungkin ramai ahli parti tak faham dan tak hadam lagi agenda perjuangan PKR ni. mereka tak hayati mungkin prinsip keadilan yang diperjuangkan PKR. Lagipun dalam PKR,tidak ada sistem tarbiyah sebagaimana PAS ada. Perangai perangai UMNO masih banyak bersarang dalam diri mereka. Tu sebab bila tak faham dasar,maka mudahlah untuk berpaling tadah.

Kesimpulannya,tamat saja PRK Hulu Selangor ni, Saya mintak PKR ni bawak bawaklah bermuhasabah dan bincangkan 6 perkara yang saya sebut tadi. Jangan sampai rakyat rasa muak dan meluat melihat setiap hari ada yang melompat.Mungkin dari jangka pendek UMNO akan kata PKR ni seperti telur dihujung tanduk sebab ramai orang keluar tinggalkan parti,namun dari segi jangka masa panjang, PKR akan jadi lebih bersih dari orang orang yang lemah ni.

Muhasabahlah cepat sebelum PRU ke-13. Jangan biar BN ambil kesempatan disebalik semua masalah ini. BN mungkin jadi kuat semula atas kelemahan PKR dan Pakatan Rakyat. Jadilah seperti PAS yang bersih dari tindakan lompat parti.

Sekian,Penulis.





Pertarungan Sengit di Hulu Selangor Dengan Rasminya Bermula Hari Ini

17 04 2010

ihsan : Malaysian Insider

Kawasan Parlimen Hulu Selangor tidak akan menjadi medan yang mudah untuk Parti Keadilan Rakyat mempertahankan kerusi yang dimenanginya dengan majoriti tipis dalam pilihan raya umum 2008.

Yang memenangi kerusi itu bagi pihak PKR dua tahun lalu adalah Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad. Allahyarham bukan sebarangan orang; bekas Timbalan Menteri Besar sewaktu Umno-Barisan Nasional menguasai Selangor. (Allahyarham menyertai PKR pada 2005.)

Namun dengan populariti dan kehebatan Allahyarham pun, kerusi Parlimen itu yang mempunyai kira-kira 64,000 pengundi hanya dimenanginya dengan majoriti 198 undi, menewaskan penyandang Timbalan Presiden MIC Datuk G. Palanivel.

Malah, kesemua tiga Dewan Undangan Negeri — Batang Kali, Hulu Bernam dan Kuala Kubu Baharu — dalam kawasan Parlimen itu telah dimenangi oleh BN.

Faktor-faktor ini yang menjadikan pucuk pimpinan Umno dan BN yakin dengan usaha mereka untuk menawan semula Hulu Selangor Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin telah bertekad supaya BN berjuang habis-habisan untuk merampas semula kerusi itu. Malah, bukan setakat menang, katanya, tetapi juga berjaya meraih undi sebanyak yang mungkin.

Tetapi Hulu Selangor juga menjadi masalah kepada BN. Sebelum pemilihan Ketua Penerangan MIC P. Kamalanathan sebagai calon BN, gabungan pemerintah pusat itu mengalami masalah pemilihan calon.

Umno yang merasakan dipinggirkan sejak Merdeka di kawasan di mana Melayu mewakili separuh jumlah pengundi mahu calon dipilih dari kalangan mereka. Namun, pucuk pimpinan Umno memilih jalan selamat dengan mengekalkan status quo.

Apabila MIC diberi mandat sekali lagi, timbul lagi soal siapa calon. Palanivel sebagai bekas penyandang menjadi pilihan Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu tetapi ia ditolak oleh Umno dengan mengemukakan calon MIC pilihan mereka sendiri. Akhirnya Kamalanathan dipilih sebagai calon kompromi.

Sejak PKR menamakan Datuk Zaid Ibrahim sebagai calon pada Selasa lalu, Umno melalui media perdana miliknya telah membangkitkan isu “anak tempatan” atas alasan Zaid adalah anak negeri Kelantan, walau pun telah menetap di Selangor sejak lebih 30 tahun.

Isu itu kemudiannya dimatikan apabila Kamalanathan dipilih kerana beliau juga bukan anak tempatan Hulu Selangor.

Begitu juga usaha Muhyiddin untuk mempelekehkan Zaid dengan menyifatkannya sebagai calon bukan “heavyweight”, sebaliknya “lightweight”. Timbalan Perdana Menteri itu juga menambah: “Kalau kita lihat rekod Zaid bukanlah baik sangat.”

Seranah terhadap Zaid ini pula disambut oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang berada di Washington DC dalam rangka lawatannya ke Amerika Syarikat pada Jumaat lalu; apabila ditanya mengenai pencalonan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu, Najib menjawab: “Semua orang kenal Zaid. Tak perlu saya ulas.”

Memang Najib mahu memperlekehkan Zaid. Bagi pihak BN tentunya Zaid adalah musuh kerana enggan bersama Umno dan menyertai PKR. Tetapi jika kata-kata “semua orang kenal Zaid” itu dilihat dalam perspektif lain, ia memberi pengertian positif.

Walau pun lama bersama Umno, Zaid sering menjadi sasaran dalaman parti kerana ketegasannya mahu membawa perubahan positif dalam Umno. Malah, rekod cemerlangnya sebagai Menteri yang paling singkat berkhidmat — 6 bulan — masih diingati ramai. Sepanjang perkhidmatannya, beliau mahu mereformasikan sistem perundangan negara tetapi disekat oleh pimpinan Umno.

Zaid adalah satu-satunya Menteri — sejak lebih 40 tahun lalu — yang berani meletak jawatan kerana atas dasar prinsip kerana membantah penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk menahan tanpa bicara pemimpin DAP Teresa Kok, blogger Raja Petra Kamarudin dan wartawan Sin Chew Daily Tan Hoon Cheng pada September 2008.

Suara Zaid, sejak dalam Umno hingga hari ini, yang mahu peluang saksama dan keadilan ditegakkan untuk semua tanpa mengira kaum telah menjadi duri dalam daging kepada Umno. Zaid juga secara terbuka menyatakan rasa sayang kepada Melayu dan mahu Melayu dmartabatkan ke tahap yang lebih tinggi dan mulia tanpa perlu bergantung kepada sistem ala feudal dan korup Umno.

Pendirian tegas Zaid ini sedang dan akan terus dimainkan oleh Umno melalui kempen serta media perdana milik mereka untuk menggambarkan penyeralas Pakatan Rakyat itu sebagai “Melayu liberal” yang tidak sayangkan kaum sendiri.

Namun, tohmahan terhadap Zaid sukar untuk memadamkan kelemahan dalaman Umno dan BN yang terpaksa memilih calon kompromi.

Pada hari penamaan calon pagi ini, dua calon bebas telah disahkan pencalonan mereka. Kedua-duanya adalah anggota BN — seorang dari Umno Johan Md Diah manakala satu lagi dari MIC V.S. Chandran; mereka dikatakan anak tempatan Hulu Selangor.

Johan telah pun diumumkan akan dipecat kerana bertanding bebas atas alasan mahu membela Melayu manakala Chandran sebelum ini menyatakan beliau mahu “mengajar” Samy Vellu dan MIC kerana tidak mempedulikan nasib kaum India. Undi siapa yang akan mereka pecahkan?

Jika Muhyiddin menggambarkan Zaid sebagai “lightweight”, pengundi Hulu Selangor mungkin sukar untuk memberi penarafan kepada Kamalanathan.

Mungkin yang mampu menyaingi Zaid adalah jentera besar dan janji-janji pilihan raya yang bernilai beratus juta ringgit yang sudah menjadi kebiasaan kempen BN. Tetapi kali ini juga BN menghadapi tentangan dari kawasan Parlimen yang berada dalam pentadbiran kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

Dalam pertandingan yang tak mudah dimenangi ini, semua pihak terpaksa bekerja keras untuk memujuk pengundi yang semakin merasakan tekanan ekonomi keluarga, runtunan isu-isu perkauman dan kekeliruan semasa yang dipenuhi slogan-slogan kosong.





Dato Zaid Ibrahim Calon Pakatan di Hulu Selangor

13 04 2010

Sungguhpun pengumuman rasmi belum dibuat,namun sola calon PKR telah bertiup kencang di alam maya.Nampaknyat teka teki rakyat malaysia telah menjadi.Dato Zaid Ibrahim bakal mengalas tugas berat mempertahan kerusi Parlimen Hulu Selangor.

Zaid Ibrahim dilihat sebagai tokoh politik nasional yang cukup popular. Meskipun bukan anak tempatan Hulu Selangor,namun itu bukanlah persoalan besar buat pengundi. Tinjauan yang dibuat menunjukkan Zaid Ibrahim sangat popular di Hulu Bernam dengan 90% responden inginkan beliau bertanding di situ.

Secara keseluruhan, 60% responden dari seluruh bahagian Hulu Selangor memilih Zaid Ibrahim untuk bertanding berbanding dengan calon anak tempatan iaitu pakar bedah saraf, Dr Halili. Zaid dilihat lebih popular dan kerap muncul dalam isu isu nasional.

Muhyidin hari ini telah menyatakan kesediaan membuka semua aib dan tembelang Zaid Ibrahim. Muhyidin kata, BN akan mendedahkan macam macam perkara tentang Zaid. Kita akan sama sama lihat apakah yang akan terdedah nantinya.

Saya yakin,pemimpin Pakatan telah memikirkan strategi terbaik bagi berhadapan dalam pilihanraya yang cukup penting,getir dan sengit ini.BN kini dilihat mula  memainkan isu calon tempatan untuk mempengaruhi pengundi untuk menolak Zaid. Khir Toyo pula nampaknya sudah mula mahu berkempen untuk BN di Hulu Selangor.

Sebagai rekod, Khir Toyo pernah dikritik hebat kerana menghadiahkan penyapu sampah kepada PBT di Hulu Selangor.Perbuatan beliau dilihat sangat memalukan dan menjatuhkan maruah pegawai kerajaan. Mungkin ia satu sebab kenapa kerajaan Barisan Nasional dihukum di Selangor kerana dendam kakitangan kerajaan kepada pentadbiran BN.





BN Masih Dalam Dilema

12 04 2010

Bahang PRK Hulu Selangor makin hari makin panas.Pihak BN dan Pakatan kini masing masing dilihat sibuk mengatur strategi bagi memenangkan parti mereka. BN sudah tidak berahsia lagi. Najib telahpun mengakui MIC akan bertanding. Yang menjadi dilema waktu ini ialah siapakah dari MIC yang akan bertanding?

Samy Vellu kata dia hanya hantar satu nama saja. Tapi Muhyidin kata hari ni BN ada beribu calon yang boleh diketengahkan di Hulu Selangor dan beliau berkata , nama nama telah dishortlist. Yang mana satu yang betul? BN nampaknya sekali lagi terjerat dengan isu calon.

BN kecundang di Kuala Terengganu dan di Permatang Pasir kerana salah memilih calon. Calon yang dipilih tidak disukai masyarakat setempat. Hanya Palanivel dicadangkan MIC di sana. Beliau sudah merayu rayu untuk diberi peluang. Kesian.Tapi masyarakat bawahan nampaknya tidak suka Palanivel. UMNO tak suka beliau. UMNO Hulu Selangor kata kok iye pun MIC nak jadi calon,pilihlah selain dari Palanivel.

setakat ini tinjauan umum masih memberi kelebihan kepada Parti Keadilan Rakyat dari PR untuk memenangi pilihanraya kecil ini. Keputusan undian yang dijalankan di mstar online.com  (pro-UMNO).Saya tidak dapat mengupload pol tersebut disini. cukuplah kalau saya bagi link di sini:

http://mstar.com.my/tinjauan/?id=168&view=result&err=invalid





Dari Titi Tinggi ke Hulu Selangor

25 03 2010

Kita dikejutkan dengan kematian Ahli Parlimen Hulu Selangor, Dato Dr Zainal Abidin Ahmad (bukan rektor UTP) pada pukul 9.27 malam sebentar tadi. Allayarham memang sudah lama diberitakan sakit.Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh beliau.

Sebagai rekod, Dato Dr Zainal (PKR) telah memenangi kerusi Parlimen Hulu Selangor dengan menewaskan calon Barisan NAsional dari parti MIC, Dato G Palavinel. Beliau mendapat undi sebanyak 23, 177 undi manakala Dato G Palavinel pula 22,979 undi. Beliau menang dengan majoriti tipis 198 undi sahaja.

Seperti yang kita ketahui, pilihanraya hampir hampir berlaku di Dun Titi Tinggi,Perlis baru baru ini berikutan perletakan jawatan Adun MCA kawasan itu.Walaupun surat perletakan jawatan sudah diserahkan, entah ilmu apa yang BN guna, mereka berjaya membujuk Adun tersebut untuk menarik kembali perletakan jawatan beliau.

Hari ini, ditakdirkan pula Ahli Parlimen Hulu Selangor meninggal. Ini bermakna satu pilihanraya kecil akan diadakan di Selangor tidak lama lagi.

Pilihanraya ini adalah yang pertama untuk tahun ini dan yang ke-10 selepas pilihanraya umum. Saya menjangkakan pilihanraya ini akan berlangsung dengan sangat sengit.

Ia akan menjadi cukup getir buat PKR dan juga MIC (BN). Bagi PKR, pilihanraya ini akan menjadi kayu ukur sejauh mana krisis parti itu mempengaruhi mood rakyat ke atas PKR. manakala BN pula ia akan menjadi ukuran sama ada konsep 1Malaysia benar benar telah menarik sokongan rakyat ke parti itu.

Sama sama kita saksikan nanti kesudahannya. MIC juga tidak boleh goyang kaki kerana krisis kepimpinan parti itu tidak kurang hebatnya. UMNO pula mungkin akan mendesak MIC untuk menyerahkan kerusi itu kepadanya kerana MIC sudah hilang sokongan rakyat. sama sama kita lihat drama politik di Selangor Darul Ehsan tidak lama lagi.





BN AKAN DITOLAK DALAM PRU KE-13

21 02 2010

foto 1 : musuh politik

IHSAN:MALAYSIAKINI

Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan kerajaan BN bahawa rakyat akan menolak BN dari Putrajaya dalam pilihan raya umum akan datang – tidak kira sama ada beliau merengkok di penjara atau tidak.Katanya, rakyat sudah begitu bosan dengan BN dan mereka kini sudah bersedia untuk menumbangkan kerajaan pusat yang didukung oleh Umno dan menggantikannya dengan Pakatan Rakyat.

foto 2: Pakatan Rakyat pilihan terbaik rakyat Malaysia pada pru ke-13

Bercakap kepada hadirin yang membanjiri rumah terbuka sempena Tahun Baru Cina di Machang Bubok, Pulau Pinang, Anwar berkata, BN, Umno, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, malah isterinya Datin Seri Rosman mansor “tidak seharusnya hidup dalam ilusi palsu’.Katanya, mereka tidak seharusnya mempunyai persepsi salah yang para pengundi akan kembali menyokong BN jika beliau dipenjarakan.


foto 3: sokongan rakyat terus meningkat. Stadium Kelana Jaya

Anwar merujuk kepada perbicaraan tuduhan kes liwat terhadapnya yang sedang berjalan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.Sebaliknya, kata beliau, rakyat akan bangun menolak Umno dan BN dalam pilihan raya umum akan datang, tidak kira sama ada beliau di dalam penjara ataupun tidak.

foto 4 : Sambutan Rakyat hangat dimana mana.Stadium Malawati

Anwar berkata, di mana-mana sahaja, rakyat dilihat sudah bersedia untuk menolak Umno dan BN.Beliau berkata, rakyat sudah lama hilang kepercayaan kepada Umno dan BN kerana “rasuah telah menjangkiti pentadbiran Putrajaya hingga ke akar umbinya”.

foto 5 : 70 ribu rakyat hadiri ceramah Pakatan Rakyat di Stadium Perak

Kerana rasuah, katanya, Malaysia telah jauh ketinggalan dalam bidang ekonominya, termasuk di rantau AseanMalaysia, katanya, kini ketinggalan di belakang Singapura, Thailand, Indonesia, malah Vietnam di segi pertumbuhan ekonomi dan daya saing.

foto 6 : sambutan rakyat pada pidato royalti minyak kelantan baru baru ini

foto 7: Ceramah Pakatan Rakyat di Pulau Pinang

foto 8 : Penamaan calon PRK Permatang Pauh

foto 9: Ramainya umat sewaktu Ir Nizar menjadi calon diBukit Gantang

“Kita hanya baik sedikit daripad Burma dan Zimbabwe,” kata Anwar yang juga ahli parlimen Permatang Pauh.Majlis rumah terbuka itu dihoskan oleh ADUN Machang Bubok yang juga timbalan speaker DUN Pulau Pinang, Tan Hock Leong.Ia turut dihadiri ADUN tunggal PAS di negeri itu, Mohd Salleh Man (Permatang Pasir).